Mekong delta

16 augustus 2018 - Mekong Delta, Vietnam

11 augustus

Daar gaan we, heel vroeg opgestaan en op de bus gestapt, naar de mekong delta. Dit is niet de benaming voor 1 plaats, maar voor een gigantisch stelsel aan rivieren. De eerste stop maakten we bij een soort beefarm. Hier gebruikte ze bijen om honing te maken en deze verkochten ze dan weer. Hier werden we getrakteerd op een traditioneel kopje thee met honing. Ook kregen we elk nog een bordje met vers fruit. Daarna kregen we nog een mini optreden met traditionele instrumenten en zang. Heel mooi konden we het niet noemen.  We zijn daarna naar de opstapplaats gelopen voor de bootjes. Met maximaal 4 man per gammel bootje gingen we een nauw riviertje van de mekong delta op. We werden gewaarschuwd handen en voeten binnenboord te houden i.v.m. de krokodillen. We zijn er nog steeds niet achter of hij een grapje maakte. Daarna stopten we bij een fabriek die kokosnootsnoepjes maakt. Jaja, leuk denk je, maar die dingen waren verassend lekker. We hebben dus maar ingeslagen, aangezien we het voor de prijs niet hoeven te laten. Hierna zijn we vervoerd naar het eerste hotel. Hier stapten we uit en Sylwia, ik en nog 3 anderen moesten nog met een taxi naar een ander hotel gebracht worden. Dit bleek een zeer net en mooi hotel te zijn dus wij waren tevreden.

De volgende dag, 12 augustus, werd ik helaas ziek wakker. We vermoedden een voedselvergifteging. Met amper een half droog broodje op, toch meegegaan op de tour. Aangekomen bij het hotel waar de rest van de groep geslapen had, vonden wij dat we het toch getroffen hadden met ons hotel. Dat zag er een stuk schoner uit dan dit. Nog steeds ziek werden we gelijk een boot opgeladen om naar de drijvende markt Cai Rong te gaan. Deze boottour kon ik dan ook zeer waarderen met een maag die niet deed wat ik wilde. De drijvende markt is zeker een belevenis om mee te maken. Overal zijn grote en kleine bootjes. De kleine bootjes komen naast je varen en halen zich aan jouw boot vast met een soort haak. Daarna kan het bieden beginnen.

Hierna zijn we naar een eilandje gevaren waar ze rijstnoedels maken. Dit was leuk om te zien en ze maken deze ook nog in verschillende smaken. De laatste stop voor de lunch was een klein dorpje waar ze een barbeque houden. Leuk! Denk je. Wordt al een stuk minder leuk als je hoort dat ze onder andere de ratten in de rijstvelden vangen en barbequen. Iemand nog honger? Ik heb er voor gekozen om maar niet bij de barbeque te gaan kijken, maar aan een tafel te gaan zitten. Leek me verstandig.

Voor de lunch heeft de tourleider heel lief geregeld dat ik een simpele rijstsoep kreeg die licht verteerbaar is. De rest kreeg allemaal een andere maaltijd. Ondertussen werd ik van alle kanten toegestopt met gember (dit moet helpen bij een ziek zijn en je maag en darmen tot rust brengen) en kreeg ik van iemand een pilletje tegen misselijkheid voor tijdens de 4 uur durende busreis terug. Door dit pilletje wordt je ook moe en ik heb de hele weg terug naar Ho Chi Minh dan ook geslapen.

De volgende dag was het plan om naar Phu Quoc te vliegen. Onze laatste bestemming van de vakantie en de bedoeling was om wat stranddagen mee te pakken.