Krabi - Ao Nang & Koh Phi Phi

27 juli 2017 - Ao Nang, Thailand

Vanuit het regenachtige Pai naar het zonnige zuiden, althans dat dachten we. Allemaal goeie berichten gehoord, maar toen we hier aankwamen was de regen met ons meegereisd leek het wel. We hebben 1 nacht verbleven in een hostel iets verder van het strand. We zijn hier s'avonds met een pub crawl meegeweest, wat erg gezellig was. De dag erop zijn we naar de strand locatie van dit hostel verkast. We zijn er dan op uit getrokken met een longtailboat naar Railay beach. Je hebt echt het gevoel dat dat bootje ieder moment uit elkaar springt. Een andere manier om op Railay te komen is er niet. Daar aangemeerd bleek dat we in het water uit moesten stappen, wat met de wond van Sylwia toch een lichtelijk onaangename verassing was. Dit is gelukkig goed gekomen. Wij hebben hier een uurtje op een prachtig strand gelegen en toen sloeg het weer om. Vermoedelijk door de tropische storm 'Sonca'. Deze teistert op het moment vooral het noord en noord-oosten van Thailand en daar moeten ze zich ook op maken voor flasfloods tot ongeveer de 30ste van juli. Snel terug naar de longtailboaten om een overtocht terug te pakken voor we vast zouden zitten op Railay beach. Deze overtocht terug naar Ao Nang was iets minder soepel en de boot klapte meerdere malen hard op het water, waardoor we echt dachten dat hij in tweeën zou breken. Gelukkig zijn we, weliswaar zeiknat, weer heelhuids aangekomen in Ao Nang.

Op woensdag 26 juli zijn we met een Jungle Tour vanuit het hostel mee gegaan. De eerste stop was de Emerald Pool. Dit is een natuurlijk bassin dat de kleur van emerald heeft. Heel mooi. De stenen daar waren echter spekglad en ik ging met het te water gaan al bijna neer. Aangezien Sylwia niet kon zwemmen heeft die mij later geholpen om toch enigszins charmant op de kant te komen (zij stond op een houten vlonder/plek waar je kon zitten zonder uit te glijden). De rest liet een prachtige voorstelling zien van hoe walrussen de kant op komen door de gladheid van de stenen. Hierna zijn we naar een hotspring geweest. Sylwia heeft hier wel wat pootjegebaad met 1 voet en de rest is helemaal in de hotspring geweest en ja, het was echt een hotspring. Na 5 minuten vollop in het water ben ik ook daar enkel nog met mijn voeten en benen in geweest. Daarna zijn we doorgereden naar de Tiger Temple. Hier hoefden we slechts 1260 traptreden op te klimmen om boven te komen. Na de 800 ongelijke treden beginnen je benen te verzuren en moet je echt een strategie bedenken om door te gaan. Want als je over de helft bent draai je niet om voordat je boven bent. Verstand op nul, maar de tredek staren, 1 tempo aanhouden en sectie voor sectie pakken. Na 20-25 minuten boven aan te zijn gekomen heb ik eerst 5 minuten uit looen hijgen voor ik wat rond ben gaan lopen. Sylwia had na 100-200 tredem aangegeven niet verder mee te gaan, zij was deze keer aan de beurt met ziek zijn en had enkel een banaan op als ontbijt. De kracht ontbrak. Groot was dan ook mijn verbazing toen ze 10 minuten na mij dan toch boven op dook. 'Ik wilde het ook zien'. Het uitzicht was werkelijkwaar prachtig. De tempel was wat minder mooi in mijn ogen. Er was ons ook verteld het echt voor het uitzicht te doen. Van te voren was er eem selfie gemaakt met wie er aan de klim ging beginnen, achteraf eentje met degene die bovenaan waren gekomen. Van de groep waren er 3 afvallers.
De regenwolken zagen we gewoon dichterbij komen dus we kozen eieren voor ons geld en gingen terug naar beneden. Nog niet eens de eerste 100 treden afgedaald barste de bui los. De rest van de 1160 treden hebben we in de regen afgelegd. Beneden aangekomen was het natuurlijk weer droog. Wat overbleef was een combinatie van zweet en regenwater waarmee we doordrenkt waren.... heerlijk.
Al met al een leuke dag en weer leuke mensen ontmoet. Eentje reist ons 28 juli achterna maar Koh Phi Phi.

Op 27 juli eindigde ons verblijf in Ao Nang. Na veel nadenken toch besloten vast te houden aan Koh Phi Phi en daar naartoe te reizen. Weer wordt er niet beter op in heel Thailand dus we nemen de gok maar. Verassend genoeg schijnt deze dag tot nu toe de zon. Wat later wakker geworden werd ons door het hostel en verschillende touroperators ons verteld dat we de laatste pick-up van 12 uur hadden gemist om de goedkope optie van vervoer naar de ferry en de ferry voor 350 bath pp (700 bath totaal) hadden gemist en we op eigen houtje zouden moeten regelen om daar te komen. Dit zou 1100 bath op zijn minst in totaal gaan kosten. Maar wij toch door naar de 5de touroperator en wat bleek, we konden onze oren niet geloven, 3x hebben we het nagevraagd, konden we met een pick-up van 13:45 mee en dan de ferry van 15:00 voor 350 bath pp. Dit hebben we gelijk aangegrepen. Lucky bitches strikes again. Hoewel we ongeluk met het weer hebben, hebben we keer op keer geluk met het vervoer, nergens kaarten te krijgen en toch kaarten vinden, super strak tijdschema voor overstappen, alles komt vroeger aan dan gepland. Bleek het ons aangeraden hostel op Koh Phi Phi op internet vol te zitten, echter verbleef daar iemand die we hebben leren kennen onderweg. Deze heefr daar ter plekke voor ons nog 2 bedden kunnen regelen voor 2 nachten. Het geluk weer aan onze zijde.
Op dit moment zitten we op de ferry en zijn we op weg naar Koh Phi Phi. Hopelijk worden we niet zeeziek.

1. Wilhelmien:
    27 juli 2017
    Jammer van al die regen, dat is anders dan toen in Maleisië.
    Maar jullie lossen het samen goed op.
    Hopelijk wordt Silwia door de bootreis niet extra ziek.
    je hebt mooie foto´s doorgestuurd.
  2. Marian:
    27 juli 2017
    Al zoveel prachtige, bijzondere ervaringen. Geweldig! En je weet: Na regen komt zonneschijn:-)