Phuket & Khao Sok

2 augustus 2017 - Khao Sok National Park, Thailand

In Phuket zijn we maar 1 nacht geweest. Dit was ook puur een tussenstop om de reis naar Khao Sok makkelijker te maken. Wel zijn we hier s'avonds over het beroemde (of is het beruchte?) Bangla Road gelopen. De dames staan te dansen in de barren en het stikt er van de ladyboys. Daar hebben we op ons gemak een drankje gedaan tegen een afzetprijs om alles eens te bekijken.

De volgende ochtend zijn we op weg gegaan maar Khao Sok. We kwamen aan op het busstation en werden daar opgewacht door de eigenaar van het 'resort' waar we zaten. Deze bracht ons met zijn grote pick-uptruck (die ze daar allemaal rijden) naar de bungolows waar we de nacht door brachten. Het was er schoon en netjes dus gelijk voor de nacht na de lake tour ook geboekt. Hierna warmde hij nog meer naar ons op.
De 31ste zijn we begonnen aan de overnight lake tour. We hadden hier best wat van verwacht, maar helaas maakte de vele regen alles zeer grauw. De momenten dat het mooi weer was, was het hele meer ook echt een prachtige groene kleur. We zijn met de longtailboat naar een drijvend dorpje gebracht. Zeer simpel, maar alles werkte en alles dreef op het water. Zo ook onze slaapplekken. Na gelunched te hebben zijn we naar een waterval gevaren. Deze zijn we echt letterlijk opgeklommen. Vooral ik vond dat zeer leuk om te doen. Klimmen en klauteren vind ik prachtig. Verassend was juist daar waar het water stroomde, dat het daar juist niet glad was. We hebben ongeveer een uur gedaan om heel de waterval op te klimmen. Hier en daar met wat hulp van de gids. Deze klom overigens op sommige plekken bijna stijl omhoog de waterval op. Wij mochten de iets makkelijkere route pakken. Toen we op het eindpunt aan waren gekomen hebben we een kleine pauze gehad om wat water te drinken en vervolgde we onze weg naar beneden. Eveneens door de waterval, maar nu langs de andere kant van de waterval. Alsof het ongeluk aan Sylwia vastgeplakt zit, presteerde ze het hier om ergens uit te glijden en haar knie te stoten. Aan het begin van de waterval was het zeer glad door de modder. Ook daar ging ze weer onderuit. Nu op haar kont, maar werd opgevangen door de gids. Hierna was het plan een avondsafari te doen op zoek naar aapjes en andere diertjes, maar doordat het begon te regenen zijn we terug gevaren. De dieren verschuilen zich dan ook. De volgende ochtend moesten we vroeg uit de veren voor een ochtend safari. Gelijk bij het eerste spotpunt was het raak. Bearcat monkey o.i.d. en de befaamde gibbon hebben we kunnen zien. Ze waren helaas op zo'n afstand dat we hier geen foto's van hebben kunnen maken.
Daarna was het tijd voor ontbijt en relaxing. Sylwia kan nog steeds niet echt zwemmen met haar enkel dus hebben we maar in het huisje gelegen met de deur open. Kijkend over het water. Wat ook prima vermaak waa eigenlijk. Na de lunch zijn we weer teruggebracht naar het vaste land. Om omstreeks 16:00 waren we terug bij onze bungolow. Een zeer, zeeeerr rustige avond volgde. Op weg naar het eten kwamen we de eigenaar nog tegen en die heeft ons een ritje naar het dorpje gegeven. Dit is zo'n 10-15 minuten lopen, maar het scheelt altijd. Na het eten zijn we op het gemak terug gelopen en hebben we de avond in de bungolow doorgebracht.
De nacht was zeer onrustig. Allerlei geluiden die we niet konden thuisbrengen en die echt heel erg luid waren. Daarnast heeft het zo ongeveer heel de nacht verschrikkelijk hard geregend.
Op 2 augustus ging er een grote wens van Sylwia in vervulling: olifantjes wassen.
Om 8 uur kwamen we bij het kamp aan (gebracht naar het busstation met backpacks door wederom de eigenaar van de bungolows en van daaruit met de pick up van het olifantenkamp). Daar kregen we eerst wat uitleg en daarna mochten we een 14 jarige olifantendame ontmoeten. Wij waren op de vroege ochtend de enige 2 dus het was echt heel erg relaxed. Als eerst hebben we haar mogen voeren. Daarna zijn we de jungle in gelopen maar een modderpoel, waar ze helemaal ingesmeerd moest worden met modder. Uiteindelijk had ze daar genoeg van en gingen we door naar het wassen. Hier kregen we borstels om alle troep van haar huid te verwijderen. Als bedankje werden we een aantal keer natgesproeid.. top.
Het was echt een zeer leuke ervaring en de mamhoed behandelde de olifant echt als 'zijn meisje'. Wat echt heel leuk was om te zien.
Daarna zijn we terug gegaan naar het kamp voor wat laatste snacks en foto's en hebben we afscheid genomen van de olifant. Het leuke is dat dit nog een zeer kleinschalig kamp is. Slechts 2 olifanten en beide hebben ze gekocht vanuit een kamo waar ze wel op olifanten rijden. Hier gebeurd dat niet. Het idee van de opzetter van het kamp is om meer olifanten erbij te krijgen en uiteindelijk het zo te doen dat ze gaan doen met de olifanten wat de olifanten willen. Wel het modderbad en wassen (want het is goed tegen insecten e.d.), maar als ze ergens geen zin meer in hebben dan houdt het op. Mensen mogen dan de olifanten voornamelijk observeren in hun doen en laten.

Op het moment van schrijven zijn we omgekleed, zitten er stinkende, natte kleren in een plastic zak in de backpack. In een andere plastic zak zitten onze, nog steeds niet opgedroogde, sneakers(nog nat van de watervallen en droogt voor geen meter met al die regen). We zijn inmiddels weer.onderweg naar de volgende en laatste bestemming alvorens terug te keren naar Bangkok: Koh Tao.

1. Wilhelmien:
    2 augustus 2017
    Ik had verwacht dat het olifantje wel groter zou zijn, maar deze ziet er lief uit.
    Fijn dat er iemand foto´s van jullie samen heeft genomen. xxx
  2. Marian:
    2 augustus 2017
    Olifantje toooo cute, wel jammer van die regen, maar je weet "na regen komt zonneschijn" hoop ik ;-)