Phong Nha

8 augustus 2018 - Phong Nha, Vietnam

8 augustus

Vroeg, heel vroeg zijn we opgestaan om naar Phong Nha af te reizen. Deze plek staat bekend om de vele en ook mooie grotten. De bus waar we in terecht kwamen had gelukkig een goeie veering. Het was een redelijk oude bus en je wil hier ook echt niet te lang inzitten. We hebben gelukmig de achterbank kunnen bemachtigen en daar o.a. onze backpacks op kunnen zetten, want die wilde je niet op de grond zetten. Tevens doet je backpack prima dienst als kussen. We hebben dus grotendeels van de weg geslapen, als we tenminste niet uit onze slaap gehobbeld werden. Vaak vloog je letterlijk een paar centimeter van de bank af om er weer met een plof op terecht te komen. Met wat extra blauwe plekken eindelijk aangekomen ij Phong Nha, zijn we door de zoon en dochter van de eigenaar met de scooter naar de accomodatie gebracht. Veel hebben we die dag niet meer gedaan, behalve wat rondlopen in het stadje. Helaas ben je in 20 minuten van de ene naar de andere kant van het stadje gelopen. S'avonds hebben we ons aangesloten bij het familiediner met de andere gasten van het verblijf. Dit was een gezellige avond. Toch maar redelijk op tijd naar bed gegaan, omdat we de volgende dag de grotten ingingen.

9 augustus

Wij hebben gekozen om de dark cave in te gaan en de Phong Nha cave. Dit zijn 2 grotten van de 200+ grotten die er zijn in Phong Nha. De eerste grot die we ingingen was de dark cave. Deze grot is zo genoemd, omdat er geen enkele vorm van verlichting is. Je begint met het ontvangen van je uitrusting: een zwemvest, helm met lamp en een zipline tuig. Je schoenen moesten echter uit, evenals je kleding, op je zwemkleding na. Het eerste wat we gingen doen was dus met een zipline naar beneden over een rivier. Wat super gaaf was als ke het deed en gedaan had, maar de afsprong is wat minder leuk. Na het zipline tuig kwijt te zijn, wordt je het water in gesommeerd. Dat wordt zwemmen naar de ingang van de dark cave. Geloof me..het water was echt koud. Eenmaal bij de ingang en uit het water mocht/moest de lamp aan. Daar gingen we.. de grot in. Het begint allemaal heel leuk en met nog licht van buiten af, maar al snel is dat weg en loop je op je blote voetjes over stenen, rotsen en zand, met alleen je eigen lampje om je licht te geven, achter de gids aan. Wat overigens een heel leuk beeld opleverde was een groep die terug kwam. Het enige wat je zag waren hun lampjes op hun hoofd terwijl ze richting onze groep kwamen. Op een gegeven moment gingen ook de zwemvesten uit. Nu gaan we de modder in. Na een pad door de modder gevolgd te hebben kwamen wij bij een ondergrondse modderpoel uit. Hier hebben we ons even uit mogen leven door een modderbad te nemen. Op de terugweg dachten we dat we een heuveltje waar we zo opgeklommen waren, ook wel zo af konden lopen. Want de groep die we eerder terug zagen komen waren wel wat aan het overdrijven door op hun kont naar beneden te komen.....dachten we. Je hebt daar 0 grip en we zijn dus op onze kont en hurken naar beneden geschoven. Remmen? Wat is dat? Gelukkig kon je in water terecht. Nadat toch iedereen dezelfde fout maakte zijn we allemaal heelhuids weer uit de grot gekomen.

De 2de grot was de Phing Nha grot. Hier kun je alleen op bepaalde momenten in. Als het water te hoog staat kun je namelijk de grot niet in, omdat de toegang dan onder water staat. Toch een akelige gedachten als je daar invaart met je bootje. Deze grot kom je in door er met een boot of kajak in te varen. I.v.m. onze tour was het bij ons een bootje. Het water stond op dit moment zo hoog dat je er enkel op een bepaalde plek met de bootjes nèt doorkon. Daar onderdoor kwam er een inmense grot tevoorschijn. Met stallagtieten en stallagmieten. Zo leek het soms net of je een kroonluchter zag hangen of een olifant die kwam drinken. Na hier rondgevaren te zijn mochten we in de grot aan wal gaan. Door hier een soort pad te volgen kwamen we op het land, langs de ingang weer uit de grot. Al met al een prachtige tour. S'avonds zijn we uit eten geweest, waarna we de volgende dag af zijn gereist naar Ho Chi Minh.

10 augustus

De dag van onze eerste binnenlandse vlucht. Omdat deze pas rond 6 uur in de avond ging, zijn we de ochtend naar een zogenaamde duck stop geweest. Het klinkt echt heel stom, maar hier kan je een hele kudde eendjes voeren. En deze beestjes weten al wat er gaat komen en geloof me, dit is echt een aanrader om te doen in Phong Nha. Je wordt meegenomen naar hun hok en gaat ze voeren, maar hierbij wordt het voer ook tussen je voeten gegooid en dit kietelt als een gek. Het was echt lachen geblazen. Daarna zijn we nog naar Donald Trump gegaan, de bijbehorende waterbuffel. Hier hebben we een rondje op mogen zitten. Wat toch stiekem best een beetje eng was.

Terug op onze accomodatie hebben we onze spullen gepakt en zijn we gaan wachten op de bus. Stoeltje erbij em ga maar zitten. Op vietnamese tijd (te laat dus) kwam de bus aan. Met de bus zijn we van Phong Nha naar Dong Hoi gegaan. En van de busstop was het 5 minuten lopen naar de luchthaven. Daar aangekomen bleek onze vlucht een half uur vertraagd te zijn. Dat overleven we wel. Ingecheckt, bagage kwijt en door de douane in no time, zaten we te wachten op onze vlucht. Tot de omroep kwam dat er nog een vertraging van 1,5 uur bijkwam. Uiteindelijk dus 3 uur op de luchthaven gezeten voor we konden vliegen. Gelukkig kende we de weg al enigszins in Ho Chi Minh en waren we dan met een taxi al redelijk snel in ons hostel en konden we rond 23:00/23:30 gaan slapen. De volgende dag zouden we namelijk al om 7 uur op moeten om om 8 uur opgehaald te worden om naar de mekong delta te gaan.

1. Pappa:
    14 augustus 2018
    Wat een belevenis. Zou willen dat ik erbij was😂😀
  2. Hettie:
    14 augustus 2018
    geweldig allemaal
  3. Lia:
    15 augustus 2018
    Fijn dat jullie het zo leuk hebben, ben benieuwd naar jullie foto’s