Dag 1: op de motor

31 juli 2018 - Buôn Liêng, Vietnam

30 juli

We begonnen met een ritje door de omgeving van Dalat. Hierbij zijn we eerst langs een kas geweest waarin ze bloemen telen. 1 kas is niet van een bedrijf zoals bij ons, maar van verschillende families. Elke familie heeft een ander stukje van de kas. Daarna zijn we doorgereden naar een koffieplantage. Te weten een wezel koffie plantage. Ze hebben hier een grote hoeveelheid wezels in kooien zitten, deze voeren ze de gedroogde bonen. De bonen poepen ze weer uit en deze worden schoongemaakt. Daarna worden ze gebrand en wordt er koffie van gemaakt. Denk daar maar aan bij je volgende kopje koffie. Smakelijk! Daarna zijn we doorgereden naar de Elephant Waterfalls. Heel groot, maar helaas komt er in deze tijd van het jaar veel modder mee en kleurt het water dus bruin. De weg naar het punt waar je de waterval beneden kon kijken was een leuke wandeling/klim. Waar wij als bange muisjes over de rotsen bewogen, gingen de aziaten er overheen als behendige berggeitjes. We zijn daarna doorgereden naar de grootste pagode van Vietnam. Waar we bijna de privé gebouwen van de monnikken inliepen, oeps. En waar Sylwia er heilig va overtuigd was dat je het geurstaafje aan de rooie kant moesr aansteken, wat dus het stukje was waar je hem aan vasthield, dubbel oeps.

De lunch bestond uit een traditionele vietnamese maaltijd en was echt heerlijk. Speciaal voor mij een bakje soja zonder peper erin gevraagd, want deze blanke kan geen pittigheid hebben. Na de lunch zijn we doorgereden naar een rijstwijnstokerij. De laatste stop was onze overnachtingsplaats, waar we in een traditionele longhouse verbleven. Deze staan op pilaren en zijn heel lang (no shit sherlock). Na een zeer onrustige nacht op een dun matrasje op de vloer was daar alweer dag 2 van onze motorrit.